پونه و خواص آن
نوشته شده توسط : حسین نصیری

پونه و خواص آن

پونه به انگلیسی،پونه کوهی،پونه زار،خواص پونه،خواص پونه خشک

پونه معمولادر فصل سرما می روید.قابل ذکر است که پونه گیاهی است از خانواده نعناع و ترکیب اصلی موجود در آن، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول ،مقداری تانن، مواد رزینی و دارای مقدار زیادی ویتامین A و B و C و کلیسیم می باشد.گفتنی است که فصل گرما زمان رویش گیاه پونه است و این گیاه در خاک‏ های مرطوب و غنی از مواد آلی مثل کود برگ به خوبی رشد می ‏کند.بدنیست بدانید که این گیاه نوع دیگری به نام پونه کوهی را نیز دارد.در واقع مرغوبترین نوع پونه وحشی در کنار چشمه ها و آب ذوب شده برف ها می روید و بهترین فصل برای چیدن پونه وحشی اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت می باشد.

پونه،خواص پونه

جالب است بدانید که بوعلی سینا حکیم بزرگ ایرانی با برشمردن انواع پونه می گوید که پونه گوهری است لطیف و پونۀ کوهی از پونۀ جویباری قوی تر می باشد. خوب است بداند که باگیاه پونه می توان یک دم نوش فوق‏ العاده تهیه نمود. لازم به ذکر است که برای تهیه ‏ی یک فنجان دمنوش پونه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه ی تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. در واقع اجازه دهید مدت 10 دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر تمایل داشتید می ‏توانید آن را کمی شیرین نمایید.
پونه،خواص پونه

خواص دم کرده پونه را بدانید :لازم به ذکر است که  از دم کرده‏ ی این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی ‏خوابی استفاده می گردد.بهتر است بدانید که به دلیل دارا بودن ترکیبات ضدباکتریایی، دارویی فوق العاده برای برطرف شدن عفونت های تناسلی، ادراری و گلودردهای چرکین بوده و مثل آنتی بیوتیک عمل می کند. برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم و سرفه و سیاه سرفه استفاده می شود.

پونه،خواص پونه
بهتر است بدانید که این روزها بیشتر پزشکان، مصرف پونه به دلیل داشتن کلیسیم زیاد به خانم های یائسه و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و همچنین کودکان در حال رشد توصیه می نمایند لذا کسانی که تمایلی به مصرف شیر ندارند، بهتر است ماست و دوغ را با پونه میل نمایند.

پونه،خواص پونه

زنان باردار پونه نخورند:بدنیست بدانید که مصرف زیاد پونه برای زنان باردار مضر است. در واقع می تواند ماهیچه های رحم را منقبض کرده و سبب سقط جنین شود. لازم به ذکر است ین گیاه به تشدید سردرد کمک کرده و فشار خون و پمپاژ قلب را شدت می بخشد. مقدار زیاد مصرف آن باعث تشنج شده و برای معده و کلیه مضر است و سبب مسمومیت می گردد . معمولا دوغ و ماست را با پونه مصرف می کنید که بسیار مفید است.

پونه و خواص آن

مطالب مرتبط:

نعناع

خرفه

جعفری

گشنیز





:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: